søndag 2. februar 2014

Matveien å gå.

Å spise sunt er enkelt i teorien, men det er alltid litt styr i starten. Det tar lengre tid å åpne en avocado, blande den med cottage cheese, tomat og litt cashewnøtter enn å putte en Bite-it i mikroen. Det tar lengre tid å blande seg en smoothie enn å smøre ei brødskive. Å koke egg føles uoverkommelig en tidlig morgen og det må ganske mange egg til for å bli mett.

- I det siste har jeg spist skive til frokost. Det har jeg gjort i 30 år. Type med smør og leverpostei (samme jeg gir min lille på to år, enkelt og greit og raskt) og et glass melk. Ikke noe galt med den frokosten, jeg skal bare kutte ut smøret hvis jeg velger den varianten. Men jeg har også blanda meg smoothie noen morgener, og det holder meg faktisk mett omtrent like lenge. Banan, appelsinjus, melk, frossen frukt-blanding og litteranne havregryn. Greit med noe fiber magen kan jobbe med. Tenker jeg skal fortsette den trenden.

- Til lunsj har jeg nå inmari god tid ettersom jeg er hjemme (sykemeldt, og snart i permisjon). Avocado er gull da, men hva skjer med all den råtne avocadoen butikkene selger?! Så usannsynlig irriterende når du åpner den ene brune etter den andre, er jo ikke akkurat billigste grønnsaken du kan spise. Burde sikkert gå i butikken og klage - men hvem gjør det, da...

- Middagene våre er helt greie, vi prøver å spise variert. Tror ikke jeg kommer til å gjøre store endringene der, bortsett fra å ikke spise porsjon tre liksom. Jeg spiser seriøst mer enn mannen min for tiden, umettelig.

- Kveldsmaten, derimot, består stort sett av drittmat. En porsjon med makaroni og ost. Ostesmørbrød. Nudler. Potetgull. Mat som inneholder mer kalorier enn et helt dagsbehov. Med null næring. Visste du at en pose med mr. Lee nudler inneholder mer kalorier enn en liten biffmiddag? Skjerpings.

Mellommåltider skal bestå av frukt tror jeg, banan og sånn. Lite kalorier, mye vitaminer og noe for magen.

Og så vann, da. Vann, vann, vann... Blæ.

Begynner i morra!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar