søndag 2. februar 2014

Kosthold

Jeg har tidligere fulgt et Grete Roede-kurs og gikk ned 13 kilo i løpet av et halvt år. Jeg har aldri følt meg så frisk, sunn og fjong som da - å spise sunn mat gjør noe med deg.

Jeg lærte også veldig mye om mat og kosthold på det kurset, hva mat inneholder, hva som metter og kaloriinnhold i diverse matvarer. Problemet mitt er at jeg liker mat som inneholder luft og fett og salt. Og så drikker jeg veldig lite vann. Roten til alt ondt sånn vekt-messig. For ikke å snakke om at jeg har periodevis store søvnproblemer. Da får man litt noia når ens personlige trener rangerer dette som det viktigste for å få en sunn, sterk og slank kropp:

1) søvn
2) kosthold
3) trening

Søvnen kan jeg dessverre ikke gjøre så mye med, og med en ny baby på vei blir det som det blir.
Men dette er planen for kostholdet:

- Færre måltider med karbohydrater. Jeg spiser brød til alle måltider, og selv om jeg ikke har noe tro på å kutte ut karbohydrater (hjernen trenger de!), så har jeg tro på å kutte ned på de. Jeg husker ikke hva det var som overbeviste meg, men det kan du bare google så finner du det sikkert ut.

- Spise midre salt. Salt binder vann i kroppen og gjør deg oppblåst. 

- Spise ofte for at kroppen har noe å drive med, det vil si frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag og kveldsmat. 

- Tenke kalorier, selvsagt.

- Drikke vannnnn! Hater å drikke vann, men det må til. Minne meg selv på at Cola Zero ikke er vann.

- Lære meg mer om fett, hvilket fett som er bra og dårlig og sånn. Klarer aldri å huske forskjellen på metta og umetta fett.

- Sist men ikke minst: droppe alle de "skjulte" kaloribombene som den Caffe moccaen, de tre rosinbollene i bilen, den posen med Mr. Lee nudler, det glasset med sukkerholdig brus, den posen med kjips i skapet, de fjorten kokosbollene…

Så får vi se hvordan det går. Jeg har en viljestyrke som kommer og går og jeg lar meg vippe av pinnen veldig lett. Jeg har dog ingen planer om å aldri spise godis igjen, men poenget er å tenke helhet! Mye til middag, litt mindre til de andre måltidene. Mye på lørdag - litt mindre resten av uka. 

Dette skal vi klare - je har trua! :-)

(Regner med dere også ser sånn ut når dere fråtser?)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar